ویکی جتیا

مطالب هوانوردی

ویکی جتیا

مطالب هوانوردی

  • ۱
  • ۰

نیروی هوایی ایالات متحده یکی از مهم ترین قدرت های هوایی دنیاست . دراین پرونده می خواهیم به مهم ترین سازندگان هواپیما برای این نیرو و محصولات تاریخی نگاهی بیندازیم . 


نیروی هوایی ایالات متحده یکی از مهم ترین قدرت های هوایی دنیاست . دراین پرونده می خواهیم به مهم ترین سازندگان هواپیما برای این نیرو و محصولات تاریخی نگاهی بیندازیم . 
سال 1907ارتش ایالات متحده آمریکا بنا به درخواستی از سوی وزارت دفاع این کشور شروع به استقلال « نیروی هوایی » از دیگر ارگان های دفاعی کرد . این برنامه سرانجام در 18 سپتامبر 1947 تکمیل شد و این نیرو به صورت ارگانی مستقل فعالیت اش را آغاز کرد . دلیل این برنامه تبدیل کردن این نیرو به نیروی قدرتمند و بالا بردن سطح کیفی عملیاتی آن بود . چون تا قبل از این کار وظایف نیروی هوایی و همچنین فرماندهی آن بین نیروهای زمینی ، دریایی و ستاد نیروهای مسلح تقسیم شده بود . از آن زمان به بعد بود که این نیرو پیشرفت سریعی کرد . یکی از نشانه های این پیشرفت سریع ، بررسی وضعیت هوایی این کشور در دوران جنگ سرد میان ایالات متحده و اتحاد شوروی است . چرا که همیشه نیروی هوایی ایالات متحده چند پله از نیروی هوایی اتحاد شوروی جلوتر بود . لازم به ذکر است با اینکه هم اکنون نیروهای هوایی این کشور به صورت ارگانی مستقل به فعالیت های خود ادامه 
می دهد اما نیروی دریایی همچنان هواپیماهای خود را خود اداره می کند مانند جنگنده های اف ـ 14 ( تامکت ) و اف ـ 14 ( فانتوم ) که مبنای سفارش های این نیرو ساخته شده اند . در حال حاضر ریاست این نیرو بر عهده رئیس جمهور آمریکاست و اداره آن بر عهده وزیر دفاع آمریکا است . بودجه این نیرو بالاترین بودجه بین نیروهای نظامی جهان است ، تقریباً نصف تمام پولی که در کل دنیا برای فعالیت های نظامی هزینه می شود این نیرو 3 میلیون عضو دارد که نیمی از آنان ذخیره هستند . سربازگیری در زمان صلح وجود ندارد و این نیرو با عنوان یک ارتش با نیروهای حرفه ای شناخته می شود . در این مقاله قصد داریم به سراغ مهم ترین هواپیماهایی برویم که شرکت های هواپیماسازی برای آمریکا ساخته اند .

بویینگ 
 

بیل بویینگ فرزند یک بازرگان آلمانی بود . او که درجه مهندسی اش را گرفته بود . زمانی که برای خرید الوار و چوب به سیاتل رفته بود ، تحت تاثیر امکانات هوانوردی آن نواحی قرار گرفت . در آن زمان آتش جنگ جهانی اول شعله ور بود و بویینگ با تاسیس شرکتی که بعدا شرکت هواپیمایی بویینگ نام گرفت ، به ساختن هواپیما برای نیروی دریایی ایالات متحده مشغول شد . اما با پایان جنگ و کساد شدن بازار فروش ، بویینگ به مبل سازی مشغول شد تا آنکه 1923 و با گرفتن سفارش ساخت یک هواپیمای تجسس برای نیروی دریایی ، شرکت بویینگ به صورت جدی تر وارد عالم هوانوردی شد . عرضه انواع هواپیماهای نظامی مانند بی ـ 52 و هواپیماهای غیر نظامی مانند اولین بزرگ ترین غول پرونده مسافربری بویینگ 747 ، از جمله عواملی بودند که باعث تثبیت جایگاه شرکت بویینگ شدند .

بمب افکن سیاه پنتاگون 
 

در 946 بنابر اعلام نیاز « نیروی هوایی ایالات متحده » به یک بمب افکن دور پرواز جدید ، شرکت های هواپیماسازی از جمله بویینگ ، دست به کار طراحی شدند . بنا بود که بمب افکن جدید بسیار بزرگتر از بمب افکن های موجود و مجهز به موجود و مجهز به موتورهای تور بویر اپ( جت ملخ دار ) باشد . اولین طرح بویینگ به نام مدل 462 . نمونه بزرگ شده بی ـ 29 شش موتور بوده . با تکامل این طرح . مدل 35 ـ 464 به دست آمد که چهار موتور تور بوپراپ داشت . در آن زمان با موفقیت پرواز طرح اولیه بویینگ که بی ـ 47 نام گرفت . گروه طراح بویینگ علاقه بیشتری به پیشرانه های جت پیدا کرد و باعث ساخته شدن هواپیمایی با هشت موتور جت پرات اندویتنی که به صورت جفتی استفاده می شوند ، شد. پرات اند ویتنی یکی از تولید کنندگان موتور جت است . نیروی هوایی این هواپیمای عظیم الجثه را بی ـ 52 نامید با موافقت نیروی هوایی دو فروند پیش نمونه بی ـ 52 وایکس بی ـ 52 ساخته شدند . به دلیل ضرورت های دوران جنگ سرد و به ویژه پیشرفت روس ها در ساخت بمب افکن های استراتژیک همانند توپواف 95 ( خرس چاق ) تمامی طراحی ، ساخت و آزمایش بی ـ 52 در نهایت پنهان کاری انجام شد . ابعاد بسیار بزرگ بی ـ 52 باعث می شد که فشار بسیار زیادی در زمان پرواز بر پیکر آن وارد شود که به تغییر شکل بسیار زیاد سازه ای منجر شد . طراحی چنین سازه عظیم و الاستیکی ای ـ آن هم قبل از ورود جدی کامپیوتر به محاسبات مهندسی ـ کار تاریخی و خطیری در زمینه طراحی مهندسی تلقی ی شود . اگر چه فقط سه فروند بی 152 ی ساخته شده ؛ اما از مدل های بعدی تعداد نسبتاً زیادی تولید شد . از بین مدل های تولید شد ه بی ـ52 بی با بیشترین تعداد تولید ( 93 فروند ) با امکانات پیشرفته تر الکترونیکی و ظرفیت مخازن سوخت افزایش یافته بهترین مدل محسوب می شود . با وجود استفاده گسترده از بی ـ 52 در جنگ ویتنام به دلیل بسیار محرمانه بودن طرح ، نیروی هوایی این هواپیما راهمواره با احتیاط های فراوانی به کار برده است . بی ـ 52 امروزه عملاً باز نشسته شده اما هنوز هم در بعضی از موارد اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد .

بارکش ناسا
 

بویینگ 747 ( بارکش بزرگ ) که با نام Dreamliftr(بلند کننده رویا) نیز شناخته می شود ،نمونه ای از بویینگ 400 ـ 747 است که ویژه حمل قطعات مربوط به هواپیماهای کمپانی بویینگ است . این هواپیما در واقع مشابه ایرباس بلوگا برای بویینگ است . این هواپیما437 ساعت آزمایش پروازی و 639 ساعت آزمایش زمینی تا اولین پروازش انجام داد و گواهینامه پروازش انجام داد و گواهینامه پروازش را در دوم ژوئن 2007 از faa گرفت . این غول پیکر ، اولین پروازش را در 9 سپتامبر 2006 در فرودگاه تایوان انجام داد . هواپیمای دوم هم در 16 فوریه اولین پروازش را انجام داد . این دو هواپیما از سال 2007 وارد خدمت شدند تا قطعات 787 را حمل کنند . زمان مورد نیاز برای دریافت بال های 787 که در ژاپن ساخته می شود با این هواپیما از 30 روز به هشت ساعت کاهش یافته است . وزن خالی این هواپیما 180530 کیلوگرم و حداکثر وزن آن برای برخاستن 364235 کیلوگرم بوده و سرعت کروز آن 82% ماخ و بردش 7800 کیلومتر است . پیشرانه های دریم لیفتر چهار موتور توربوفن پرات اند ویتنی pw 406 باتر است نیروی جلو برنده تولیدی 282 کیلونیوتن است . یکی از مطالب جالب در مورد این هواپیما عذر خواهی اسکات کارسون ـ رئیس بخش تجاری بویینگ ـ از طراح این هواپیما جو ساتر ( پدر 747 ) به خاطر دست بردن در طرح وی و تبدیل آن به یک هواپیمای غیره معمول است .

جاسوس خاموش 
 

در پی اعلام نیاز نیروی هوایی ایالات متحده به یک سیستم هوا برد دوربرد برای مراقبت ، شناسایی و ردیابی هر گونه وسایل پرنده در هر شرایط جوی ، با قابلیت اخذ و پردازش اطلاعات تحرکات دشمن و تعیین موقعیت نیروهای خود یبویینگ مدلی را به عنوان هواپیمای 707 ـ320 ارائه کرد . پس از عقد قرارداد بین شرکت بویینگ و نیروی هوایی قرار شد پیش نمونه ای با سیستم را دارای وستینگهاوس ساخته شود تا مورد آزمایش قرار بگیرد . پیش نمونه در نهم فوریه 1972 پرواز کرد و پس از پنج ماه آزمایش های پروازی و گذراندن 290 ساعت عملیات هوایی مورد تایید واقع شد . از مهم ترین مشخصات هواپیمای مذکور می توان به بشقاب بزرگ رادار اشاره کرد که به کمک سسیستم هیدرولیک با سرعت شش دور بر ثانیه در مواقع عملیاتی به دور خود می چرخد . از جمله تفاوت های این مدل با 707 های معمولی ، قابلیت سوختگیری هوایی و پایلون های پایه نصب موتور جدید موتور است .

نور تروپ گرومن 
 

شرکت نور تروپ گرومن از ادغام دو شرکت نور تروپ به وجود آمد . با اینکه فعالیت های شرکت گرومن ( قبل از ادغام بانورتروپ )چشمگیر نبود اما ساختن اف ـ14 برای نیروی هوایی ایران شهرت زیادی را برای آن به همراه داشت . در اوایل ژانویه 1994 شرکت نورتروپ شرکت گرومن را خرید و در 18 می همان سال ،شرکت جدید نور تروپ گرومن تاسیس شد . از آن به بعد همه فعالیت های قبلی گرومن در قالب این شرکت جدید اجرا شد . مجموع نیروی کار نور تروپ و گرومن در آوریل 1995 بیش از 41 هزار و 300 نفر بوده است .

همیشه در اوج 
 

اف ـ14 جنگنده بال متغیر پیشرفته ای است که به دلیل سیستم های پیچیده اش به کامپیوتر برنده مشهور شد . این هواپیمای بسیار گران قیمت قادر به پرواز درهمه گونه شرایط جوی با عملکرد بهینه است . در اواخر سال 1960 « وزارت دفاع ایالات متحده » برای کاهش ضعف هواپیماهایی مثل اف 4 و اف ـ11 در برابر هواپیماهای میگ ـ25 مناقصه vfx را برای ساخت یک جنگنده ناونشین جدید مطرح کرد در آن زمان شرکت نه چندان موفق گرومن با ناکامی های متعددی روبه رو شده بود که دلیل آن متوقف شدن خط تولید هواپیمای تایگر از سوی نیروی دریایی ایالات متحده بود . اما این بار طراح پیشنهادی گرومن ، از بین 6 هزار طرح دیگر برنده مناقصه vfxشد . برتری طرح گرومن به خاطر بال های متغیری بود که باعث می شد زمانی که هواپیما روی ناو قرار دارد فضای کمتری را اشغال کند . حاصل کار گرومن که اف ـ 14 نام گرفته بود .در 21 سپتامبر 1970 نخستین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت ولی متاسفانه در دومین پرواز خود دچار سانحه شد . از ویژگی های مهم تامکت سیستم پیشرفته کنترل سلاح آن است که از موشک های فونیکس ساخت شرکت هیوز استفاده می کند . این سیستم قادر به ردیابی همزمان 24 هدف در فاصله 120ـ315 کیلومتر و همچنین شکار همزمان شش هدف انتخابی در ارتفاع ها و سرعت های مختلف با شش فروند موشک فونیکس است . موتورهای این هواپیمای هوشمن از دو موتور پرات اند ویتنی نوع tf30J p J a 412 با حداکثر رانش hn 93 تشکیل می شود .

بمب افکن مرموز 
 

پس از جنجال سیاسی سال 1960 در مورد سقوط یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا یو ـ2 بر فراز خاک اتحاد جماهیر شوروی سابق فدولتمردان ایالات متحده نسبت به بقیه طرح های مربوط به هواپیمای نفوذی بیمناک شدند و در سال بعد برنامه بمب افکن بلند بلند پرواز ایکس بی 70 را لغو کردند . با این حال اندیشه نفوذ به خاک دشمن باقی ماند تا آنکه به ساخت بمب افکن بال متغیر بی 1 انجامید . اما پیشرفت های منابع دفاعی هوایی و توسعه یافتن سیستم های بمب افکن های روسی از رشد تکنولوژی بی 1 سریع بود که عملا بی 1 را به هواپیمایی ضعیف تبدیل کرده بود . بالاخره در دهه 1970 تکنولوژی مواد جاذب رادار به اندازه کافی پیشرفت کرد و سبب برگزاری مناقصه ای از سوی وزارت جنگ ایالات متحده برای ساخت یک بمب افکن پنهان با تکنولوژی پیشرفته شد . در این مناقصه شرکت نور تروپ که هنوز با گرومن ادغام نشده بود . با طراحی به نام بی 2 برنده شد . پس از برنده شدن در مناقصه شرکت نورتروپ کارخانه متروکه خودروسازی فورد را در حوالی لس آنجلس خرید و در آن شروع به کار کرد که در نهایت باعث ساخته شدن بی 2 شد . ظاهر غیر عادی بی ـ2 حاصل از سازگاری بین معیارهای خفاکاری و عملکرد پروازی است . در تمام بدنه این هواپیما مواد جاذب را دار وجود دارد که با ادغام شدن با بدنه مثلثی شکل هواپیما سبب به دام افتادن امواج و از بین رفتن ارژی های آنها می شود . چهار موتور بی ـ 2 نیز به کمک مواد مرکب حرارتی ، درون بدنه تعبیه شده اند . همچنین برای جلوگیری از تشکیل دنباله درارتفاع در پشت اگزوز از مواد جدیدی که با گازهای خروجی مخلوط می شوند استفاده می شوند . در آغاز یک ماموریت تهاجمی ، سیستم الکترونیکی بی ـ 2 برای اجرای وظایف خفا کاری تنظیم و سیستم های غیر لازم خاموش می شود . چون هواپیما هنگام رها سازی بمب ها قابل ردیابی است ، عملکرد سریع دریچه های پرتاب بمب بسیاره اهمیت دارد .

لاکهید مارتین 
 

نخستین هوانوردان موفق امریکایی عمدتا فعالیت های خود را درایالات شرقی پایه گذاری می کردند . اما پس از جنگ جهانی دوم این مراکز صنعتی تدریجا به کالیفرنیا منتقل شدند . یکی از این شرکت ها سابقه دار هوانوردی ، شرکت لاکهید است . در 1912 دو برادر به نام های آلن و ملکم لوگهر ـ فرزندان یک بانوی رمان نویس ـ مشغول ساخت یک هواپیمای آب نشین شدند که ساخت آن سبب تاسیس شرکتی به نام لوگهر شد . پس از تاسیس شرکت ، این دو برادر با کمک جک نورث روپ هواپیمایی را به نام اف ـ1 ساختند که زیاد مورد توجه واقع نشد . پس از آن شرکت رو به ضعف نهاد و ملکم و نورث روپ آن را ترک کردند . با این حال آلن تسلیم نشد و با تغییر نام فامیلش به لاکهید ، شرکت جدیدی را به نام لاکهید مارتین تاسیس کرد لاکهید مارتین ، هواپیماهای فراوانی با تکنولوژی پیشرفته مانند اف ـ17 بازنشسته و ... در زمینه نظامی ساخته که هر یک نشانگر درخشش این شرکت در زمینه هوانوردی محسوب می شوند .

جنگنده مخوف 
 

استراتژی نظامی حضور نیروهای زمینی به شرط تامین برتری هوایی ، همواره مورد توجه و پیگیری آمریکایی ها بوده است با این حال ظهور هواپیماهای روسی میگ 29 و سوخو 27 در ادعای بی رقیب بودند جنگنده های آمریکایی اف ـ 15 و اف ـ 16 تردیدهایی به وجود آورد . بنابراین « وزارت دفاع ایالات متحده » برنام جنگنده ای با تکنولوژی پیشرفته atf را مطرح کرد که یکی از اهداف مه اش استفاده از تکنولوژی ، پنهان کاری بود و دو رقیب اصلی این برنامه لاکهید مارتین و شرکت نور تروپ گرومن ، بودند که چهار طرح مختلف را عرضه کردند با تامین بودجه ، طراح اف ـ22 از لاکهید مارتین و طراح اف ـ23 از نوتروپ گرومن به مرحله ساخت رسیدند و اف ـ 22 از لاکهید مارتین و طرح اف ـ 23 از نورتروپ گرومن به مرحله ساخت رسیدند و اف ـ22 دو روز پس از رقیبش در 29 اوت 1990 اولین پروازش را انجام داد و برنده رقابت شد اف 22 مانند اف ـ 15 قادر به حمل هشت فروند موشک هو ا به هواست برابر بیش از جنگنده های سلفش است . تقلیل نفرات مورد نیاز برای نگهداری اف 22 به نصف تعداد مورد نیاز برای اف ـ 15 سرعت ورود آن را به عملیات افزایش می دهد در سراسر بدنه این هواپیما همه فلزات درونی و بیرونی بامواد جاذب امواج را در ram و رنگ های جاذب امواج را دار قشح پوشانده شده است . در کابین اف ـ 22 هیچ گونه نشانگر عقربه ای یا صفحه ی مدرجی وجود ندارد و همه اطلاعات روی نمایشگرهای تلویزیونی پردازش و سپس نشان داده می شوند به کمک رانش چرخان های دو بعدی در اگزوز موتورها ، قدرت مانور اف ـ 22 برای اجرای مانور غلتش یا پیچش بهبود محسوسی دارد بنا به گزارش ها « ایالات متحده » قصد خریدن 442 فروند اف 22 را دارد . در این طرح علاوه بر لاکهید که عهده دارد کل طراحی و مونتاژ نهایی است بویینگ مسوول مونتاژ قسمت بین بدنه و بال و تعبیه موتورها ،مجری بخش عمده سیستم الکترونیکی سیستم های ناوبری هواپیما شرکت جنرال داینامیکس است . یک از موارد جالب توجه در رابطه با این پرنده این است که به دلیل تاخیر در برنامه جنگنده های نسل پنجم روسیه و چین ، آمریکا نیز از فروش این پرنده به کشورهای دیگر ممانعت می کند تا فناآوری های به کار رفته در این جنگنده توسط روس ها و چینی ها مورد استفاده قرار نگیرد . قیمت باور نکردنی هر فروند از این هوپیما 144 میلیون دلار است .

بابوی بارکش پنتاگون 
 

ایالات متحده زمانی وارد جنگ با کره شد که همه هواپیماهای ترابری نظامی اش مثل سی ـ 46 و سی ـ 47 موتورهای پیستونی داشتند که طرح هایشان متعلق به جنگ جهانی دوم بود . به همین علت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در سال 1951 مناقصه ای با عنوان ساخت هواپیمایی با قدرت حمل 171145 کیلوگرم توانایی پرواز از روی باندهای صحرایی و امکان پرواز با سرعت زیاد در ارتفاع پایین را برگزار کرد که طرح شرکت لاکهید مارتین به نام پروژه 206 و نام نظامی سی ـ 130برنده این مناقصه شد . به خاطر بزرگ پیکر بودن این هواپیما ، به هر کولس مشهور شد که در سال 1954 اولین پرواز خود را انجام داد . طرح این هواپیما با بقیه هواپیماهای لاکهید مارتین تفاوت های اساسی دارد . از جمله بهره برداری از عرشه پروازی با دید همه جانبه و وسیع خلبان سکان عمودی قدرتمند برای تقویت کنترل هواپیما و استفاده زیاد از آلیاژ آلومنیوم و تا حدی تیتانیوم . همچینین این هواپیما علاوه بر داشتن قابلیت پرواز از باندهای کوتاه ، قابلیت پرواز از باندهای پهن ، شنی و خاکی را نیز دارد . یکی از رکوردهای بزرگی که این هواپیما به ثبت رسانده نشست و برخاست در ناو هواپیما بر است . قابل ذکر است مدلی که ایران در اختیار دارد سری ای و اچ سی ـ 130 است .

سایه سیاه 
 

مراحل طراحی هواپیمای اس ار ـ 71 توسط شرکت لاکهید مارتین در کمال پنهانکاری و تدابیر شدید امنیتی انجام شد و اولین فروند آن در 26 آوریل 1962 به طور مخفیانه برای اولین بار پرواز کرد . این هواپیما که دراختیار سازمان سیا قرار گرفته بود به تجهیزات پیشرفته جاسوسی مثل دستگاه های عکس برداری و استراق سمع مجهز شد . بال های مثلثی این هوابرد ( بال هایی مانند بال های اف ـ 14 که به سمت عقب کشیده هستند ) پسگرایی شدیدی دارد که این موضوع به همراه جلو آمدگی بدنه و کابین ، نسبت به بال ها از تداخل امواج ضربه ای با سطوح بر آز ( نیروی « برا » که موجب بالا رفتن هواپیما می شود ) در سرعت های زیاد جلوگیری می کند . از جمله بزرگ ترین مشکلات این جاسوس تندرونشست سوخت در پرواز است که با استفاده از سوخت ویژه جی پی ـ 7 که قابلیت تبخیر کمی دارد . این مشکل تقریبا رفع شده است .

مک دانل داگلاس 
 

دونالد داگلاس ـ فرزند کارمند بانکی در بروکلین ـ در سال 1915 با درجه کارشناسی از دانشگاه ام آی تی فارغ التحصیل شد او دست به فعالیت های مختلفی در زمینه طراحی هواپیما زد تا آنکه در سال 1921 با تاسیس یک شرکت خصوصی به نام خودش به طور جدی وارد صحنه صنعتی شد . او در یک استودیوی بزرگ و متروک فیلمسازی کارخانه ای تاسیس کرد و به ساخت اولین هواپیمای رسمی خود به سفارش نیروی دریای مشغول شد . در آن زمان درآمدهای شرکت از طریق قراردادهای نظامی تامین می شد . تا آنکه در سال 1933 داگلاس با ساخت هواپیمای دی سی 1 و در سال های بعد با ساخت هواپیمای دی سی ـ 2 و دی سی ـ 3 ( داکوتا ) به شهرت جهانی دست یافت . از مهم ترین رویداد های شرکت ، شکست خوردن در مناقصه ساخت چی اس اف در اکتبر 1996 بود که باعث واگذار شدن تمام سهام این شرکت به مبلغ 13/3 میلیارد دلار به شرکت بویینگ شد .

یادگار جنگ سرد 
 

در اوایل دهه 1950 بنابر نیاز نیروی دریایی ایالات متحده برای در اختیار داشتن یک هواپیمای ناونشین فرا صوتی بین شرکت های بزرگ هواپیما سازی رقابت در گرفت . شرکت مک دانل هم که هنوز با داگلاس ادغام نشده بود با پیشینه ای که از ساخت هواپیمای دریایی داشت فعالیت خود را آغاز کرد . زیرا اولین جت ناونشین توسط مک دانل به نام اچ ـ 1 ساخته شده بود . با اینکه در سال 1953 شرکت جنس ووت با طرحی به نام اف . 8 برنده شده بود ولی مک دانل همچنان موضوع را دنبال کرد تا اینکه نهایتاً در 27 می 1954 پیش نمونه طرح نهایی به نام ، اف 4 پرواز آزمایش اش را با موفقیت انجام داد . شکل ظاهری اف ـ 4 که بعد ها به فانتو 2 ملقب شد ویژگی های خاص داشت ؛ ناحیه بیرونی بال ها به سمت بالا شکسته شده و سکان های افقی(elevators) فرو افتاده است که سبب افزایش پایداری هواپیما هنگام پرواز می شود . همچنین محل شکستگی بال دارای لولاست که امکان خم کردن بال ها را روی عرضه ناو فراهم می کند به دلیل محدودیت فضای آشیانه ناوهای هواپیما بر ،ارتفاع سکان عمودی 
(verical)فانتوم اجبار کوتاهتر از آن حد بود که بتواند پایداری هواپیما را کاملا تامین کند به همین دلیل افتادگی سکان افقی(elevators) تا حدی کمبود سطح را جبران کند . همچنین فانتوم توانسته ات رکورد جهانی اطلاعات پرواز مطلق (fligh elevation cabs)را در 98557پا کسب کند. از دیگر رکوردهای این هواپیما می توان به رکورد پرواز با سرعتی معادل 2/6 ماخ اشاره 
کرد .

بارکش قدیمی 
 

با شدیدتر شدن جنگ سرد بین بلوک شرق و غرب در اواخر دهه 1970 مقامات نظامی ایالات متحده برای تقویت پایگاه های آمریکایی و پیمان ناتو در برابر اقدامات احتمالی ورشو به تکاپو افتاد . در آن زمان با وجود اصلاحات فراوان روی هواپیماهای قبلی ، باز هم ارزیابی کارشناسان نظامی از سرعت عمل ناتونگران کننده بود . این دلیل وزارت دفاع ایالات متحده را بر آن داشت تا مناقصه ای برای ساخت هواپیمای ترابری فوق سنگین استراتژیک با قابلیت تاکتیکی بالا و امکان فرود در فرودگاه های نامناسب را برگزار کند که برنده آن شرکت مک دائل داگلاس با طرحی به نام سی ـ 17 بود . سی ـ 17 به چهار موتور توبوفن پرات اندویتنی مجهز است . این هواپیما علاوه بر قابلیت سوختگیری هوایی ، بر دپروازی زیادی دارد . طراحی منحصر به فرد داخلی بدنه این توانایی را به هواپیما داده است تا بتواند انواع وسایل را حمل کند ؛ مانند شش دستگاه کامیون 900 کیلوگرمی ، سه هلی کوپتر آپاچی یا پنج دستگاه زره پوش سبک 
5-9-LAV

در برابر غرب 
 

در ژوئن 1967 روس ها طی یک نمایش هوایی در حوالی مسکو ، دو هواپیمای جدید را نمایش دادند که یکی بال متغیر و دیگری شکاری چابکی با دوسکان عمودی بود . بعدها معلوم شد که اولی خمیگ 23 و دومی میگ 25 بوده . ظهور این دو هواپیما برای غربی ها بسیار نگران کننده بود و همین عامل باعث به وجود آمدن رقابتی از سوی نیروی هوایی ایالات متحده در بین شرکت های هواپیماسازی بود که مک دائل داگلاس با طرح پیشنهادی اف ـ 15 ( عقاب ساکت ) برنده این رقابت شد . از ویژگی های بارز اف ـ15 بال پهن اما بسیار ساده آن است که بار نسبتا کمی به آن وارد می شود . همچنین نسبت رانش ( به ) وزن اف ـ 15در شرایط رزمی به خوبی از عدد واحد فراتر می رود . با این ویژگی ها ، سایلنت ایگل مانورپذیری زیادی داشت که تا امروز هم پا برجا بوده است . این عقاب چابک قادر به حمل تسلیحات هوا به هوای نزدیک برد و میان برد ، شامل چهار فروند موشک ساید ویندر یا چهار فروند اسپارو است . امروزه ناسا در پروژه های خود از این هواپیما استفاده می کند .

  • ۹۳/۰۷/۱۰
  • مهدی سوداگر عقلمند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی